FAQ

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Każdą deklarację dostępną w programie e-pity Płatnika można wypełnić w wersji on-line, wówczas pobieranie programu nie jest konieczne. Jednak zalecamy instalację programu na komputerze ze względu na szybkie dotarcie do wypełnionych deklaracji. Dla takiej wygody i oszczędności czasu warto poświęcić jednorazowo kilka minut na instalację programu. Wersja online programu nie obsługuje także podpisu elektronicznego.

 Zobacz także poradnik video

Jaka jest treść licencji programu e-pity Płatnika?

Z treścią licencji możesz zapoznać się w samej aplikacji lub na stronie  Informacje prawne - licencja. Jej warunki regulują cały szereg obszarów i warunków prawnych.

Czy do pracy z programem konieczny jest dostęp do Internetu?

Jeżeli masz zainstalowany program na komputerze dostęp do Internetu nie jest potrzebny. Jednak wysyłka elektroniczna deklaracji do systemu e-Deklaracje wymaga dostępu do Internetu. Dodatkowo, jeżeli korzystasz z aplikacji ze skonfigurowaną „chmurą” danych lub chciałbyś skorzystać z aplikacji e-pity Płatnika poprzez przeglądarkę internetową, wymagane jest, aby Twoje urządzenie było podłączone do Internetu.

Czy wpisane dane do programu są bezpieczne? Co się dzieje z informacjami wprowadzonymi do aplikacji?

Wprowadzone dane do aplikacji są bezpieczne, ponieważ zapisywane są wyłącznie na Twoim komputerze. Nie istnieje żadna centralna baza, gdzie przechowywane są informacje o wszystkich użytkownikach e-pity Płatnika. Dodatkowo w programie możesz ustanowić hasło dostępu do aplikacji oraz zaszyfrować całą bazę danych i wypełnione druki, (jak to zrobić przeczytaj w Dokumentacji pomocy). Wszystkie dane podawane przez Ciebie przy korzystaniu z wersji on-line lub zapisu w „chmurze” przesyłane są na serwery w szyfrowanym protokole HTTPS (SSL 256 bit) gwarantowanym przez renomowaną międzynarodową firmę GeoTrust, wykorzystywanym również przez banki podczas transakcji Internetowych.

W przypadku przechowywania danych w „chmurze” gwarantem bezpieczeństwa jest Google (https://drive.google.com), z którą aplikacja e-pity Płatnika została bezpiecznie zintegrowana.

Nie ma takiej konieczności. Baza danych pracowników nie musi być zgłaszana do GIODO.

Jak mogę przenieść dane na inny komputer?

Standardowo, jeżeli podczas instalacji nie zmieniałeś katalogu domyślnego, dane e-pity Płatnika, zapisane są w pliku epityPlatnika.sqlite, który znajduje się w katalogu Moje Dokumenty -> efile -> epityPlatnika. Należy ten plik skopiować i wgrać do takiego samego katalogu na nowym urządzeniu.

Uwaga! Jeżeli zastosowałeś szyfrowanie bazy danych (zalecane przez e-file) ze względu na bezpieczeństwo, przy uruchomieniu aplikacji będziesz poproszony o hasło dostępu do bazy. Możliwe jest także wyeksportowanie danych w starej lokalizacji i wczytanie ich poprzez zaimportowanie. 

Więcej informacji znajdziesz w Dokumentacji pomocy.

Czy deklaracje mogę przesyłać do urzędów drogą elektroniczną, czy muszę je wysłać tradycyjnie Pocztą Polską lub dostarczyć osobiście?

Wszystkie e-Deklaracje w programie e-pity Płatnika można wysyłać z kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Płatnik niebędący osobą fizyczną wysyła deklaracje typu PIT-11, PIT-8C za pomocą podpisu elektronicznego. W takim wypadku należy pamiętać, aby osoba, z której e-podpisem będzie wysyłana e-Deklaracja została upoważniona przez firmę/osobę w swoim US na druku UPL-1.

Płatnik będący osobą fizyczną, może wysyłać deklaracje PIT-11, PIT-8C, PIT-8AR, PIT-4R, IFT-1, bez e-podpisu z podaniem kwoty przychodu za poprzedni rok podatkowy. W takim przypadku program pokazuje obie możliwości (z podpisem i bez).

Jeśli e-Deklaracje będą wysyłane przez Płatnika będącego osobą fizyczną, to można będzie wysyłać je również zbiorczo przy użyciu kwoty przychodu.

Jak najszybciej mogę zaktualizować program?

Proszę ponownie uruchomić program i potwierdzić komunikat o nowej wersji. Program automatycznie ściągnie plik nowej wersji, zamknie się i będzie można ponownie zainstalować aplikację. Aktualna wersja programu dostępna jest na naszej stronie internetowej pod linkiem: http://platnik.e-pity.pl/pobierz-program-edeklaracje-platnik-pit/

Aplikację na inny system operacyjny można zainstalować przez kliknięcie w ikony systemów operacyjnych (Linux, Mac OS, iPad, Android), które znajdują się pod przyciskiem 'Pobierz'.

 Zobacz także poradnik video

Dlaczego do wersji programu e-pity Płatnika nie przeniosły się dane osobowe i firm z programu e-pity2015?

Sprawdź, czy na komputerze można pracować na loginach kilku użytkowników. Jeśli tak - sprawdź, czy program nie był instalowany na komputerze na innym loginie użytkownika, niż ten z którego korzystałeś ostatnio. Jeśli tak, uruchom program na właściwym loginie użytkownika.

Czy mogę korzystać z programu za darmo?

Podczas drukowania lub wysyłki elektronicznej pierwszej wypełnionej deklaracji PIT-11 (lub innej deklaracji z sekcji firma) pojawi się formularz rejestracji. Po wypełnieniu formularza, zostaną aktywowane bezpłatnie 3 PITy.
Bezpłatnie można korzystać z kreatora pitów rocznych.

Więcej informacji dotyczących cennika

Zobacz także poradnik video

Jak można zapłacić za użytkowanie programu e-pity Płatnika?

Sposoby zakupienia pakietu PIT zostały szczegółowo opisane w Cenniku  Możesz dokonać szybkiej płatności za pośrednictwem Premium SMS a w przypadku wnoszenia opłat za pakiety PIT, zalecamy dokonanie płatności on-line za pośrednictwem bezpiecznego systemu PayU SA., gdzie dostępne są szybkie przelewy on-line za pośrednictwem banków internetowych lub kart płatniczych i kredytowych. W takim przypadku szybko otrzymasz kod aktywacyjny i fakturę VAT. Istnieje także możliwość wniesienia opłaty tradycyjnym przelewem bankowym lub wpłaty danej kwoty na konto – szczegółowe instrukcje oraz specyfikację zamówienia z danymi do przelewu otrzymasz w mailu.

 Zobacz także poradnik video

Gdzie mogę kupić licencję do PIT-11?

Zamówienie można złożyć  pod adresem www.platnik.e-pity.pl/cennik/ lub bezpośrednio w programie e-pity Płatnika (Pomoc > Zamów). Składając zamówienie na stronie e-pity Płatnika  http://www.platnik.e-pity.pl/cennik/ należy wpisać odpowiednią liczbę deklaracji PIT (lub określić ją suwakiem) i kliknąć „Zamów”. Zostaniesz przekierowany na stronę sklepu. Zamówienie należy uzupełnić o adres mailowy i dane do faktury oraz wybrać sposób płatności, a potem kliknąć „Dalej - potwierdzenie”. Jeśli wszystko się zgadza, proszę jeszcze raz potwierdzić wybór i dokonać wpłaty.  Po wyborze ikony banku zostaniesz przekierowany  na jego stronę w celu zrealizowania przelewu.  Dzięki systemowi szybkich płatności PayU, w ciągu 15 minut zamówienie zostanie zakończone, a na adres mailowy podany w zamówieniu zostanie wysłana faktura  z kodem licencji.

Można wybrać również płatność kartą kredytową. Jeśli zdecydujesz się na przelew bankowy, po zatwierdzeniu zamówienia na adres mailowy podany w zamówieniu, zostanie wysłana faktura pro forma oraz wygenerowany druk polecenia przelewu.

UWAGA! Na druku oraz na fakturze pro forma są podane inne dane do przelewu – oba są prawidłowe!

Zobacz także poradnik video

Jak długo będę musiał czekać na przesłanie kodu licencji?

W przypadku zakupu licencji za pośrednictwem Premium SMS kod otrzymasz natychmiastowo, maksymalnie w ciągu kilku minut. W przypadku zakupu pakietu PIT kod licencji jest wysyłany wraz z fakturą VAT po zaksięgowaniu wpłaty na naszym rachunku bankowym. Wybierając tzw. „szybki przelew” kod licencji otrzymasz mailem w przeciągu 15 minut. Przy wyborze przelewu bankowego lub karty płatniczej czas oczekiwania wydłuża się i może trwać maksymalnie do dwóch dni roboczych. Jeśli zależy Ci na szybszym otrzymaniu kodu licencji,  należy wysłać na adres serwis@platnik.e-pity.pl potwierdzenie przelewu. W mailu zwrotnym odeślemy kod licencji.

Czy istnieje możliwość zwrotu zapłaty poprzez płatności SMS Premium?

Jest to o tyle trudne, że faktycznym i formalnym sprzedawcą SMS-a nie jest firma e-file, tylko Twój operator komórkowy - z tego też względu formalne dokonanie zwrotu nie jest możliwe. Istnieje jednak możliwość złożenia reklamacji. Jeżeli po wpisaniu poprawnej treści SMS-a nie dotrze do Ciebie SMS zwrotny, napisz na nasz adres: serwis@platnik.e-pity.pl. Wyjaśnimy tę sytuację i przekażemy Ci drogą mailową poprawny numer kodu aktywacji. W przypadku Twoich uwag co do poprawności formularza, za który zapłaciłeś SMS-em, czy sposobu działania aplikacji, będą one rozpatrzone tak, jak każda reklamacja. Można ją złożyć w formie elektronicznej na adres email: biuro@e-file.pl lub pisemnie na adres siedziby spółki e-file.

W jaki sposób odejmowane są punkty za SMS?

Wysyłając SMS w cenie 9,84 zł (8,00 zł netto) otrzymujesz kod aktywacyjny. Po wpisaniu kodu w aplikacji, na Twoim koncie pojawi się 1 PIT.

Po wypełnieniu, zapisaniu, wydrukowaniu, wysłaniu lub wyeksportowaniu jednej deklaracji, z Twojego konta w aplikacji zostanie odjęty 1 punkt PIT (1 punkt = 1 formularz, 1 SMS = 1 formularz).

Niewykorzystane punkty, które naliczane są przy płatności Premium SMS i przypisane danej instalacji aplikacji, nie tracą ważności i możesz z nich korzystać bez ograniczenia terminu ważności. Więcej informacji znajdziesz w Cenniku.

W jaki sposób mogę złożyć reklamację i jak długo jest ona rozpatrywana?

Reklamację możesz złożyć w formie elektronicznej na adres email: biuro@e-file.pl lub pisemnie na adres siedziby spółki: e-file sp. z o.o. Sp. K. (60-461 Poznań, ul. Jeziorańska 12). W reklamacji powinieneś w szczególności opisać jej przedmiot oraz zawrzeć dane umożliwiające jej identyfikację i sformułowanie odpowiedzi. e-file rozpatruje reklamacje w terminie do 14 dni od daty jej otrzymania, a o wyniku załatwienia zgłoszenia poinformuje Cię tą samą drogą, którą złożyłeś reklamację.

Reprezentuję instytujcję non-profit. Co należy zrobić, aby otrzymać rabat 50% dla organizacji non profit?

Proszę wysłać na adres biuro@e-file.pl informację, że chcesz otrzymać rabat 50% dla organizacji non profit. W mailu należy podać nazwę Stowarzyszenia/Fundacji/OPP, którą reprezentujesz, nr KRS wraz z krótką charakterystyką działalności non-profit.

Czy mogę dokupić pakiet PIT?

Tak. W każdej chwili możesz dokupić dowolną liczbę PIT. Jeżeli nie wykorzystasz wszystkich zakupionych punktów PIT, będziesz mógł je wykorzystać do składania deklaracji firmowych za kolejny rok podatkowy.

Jak mogę zamówić pakiet PIT z rabatem?

Jeżeli jesteś przedstawicielem instytucji działającej na zasadach non-profit lub edukacyjnej, napisz do nas: serwis@platnik.e-pity.pl. Konsultant działu obsługi przeprowadzi z Tobą proces zakupu na specjalnych preferencyjnych zasadach.

Czy program można zainstalować na kilku komputerach?

Tak, aplikację e-pity Płatnika można zainstalować na dowolnej liczbie komputerów, jednak każda instalacja wymaga zakupu osobnych pakietów PIT.

Ukradziono mi komputer i straciłem wszystkie dane. Co mam zrobić?

Ze względu na bezpieczeństwo, Twoje dane są przechowywane na urządzeniu, na którym korzystasz z programu e-pity Płatnika. Nie są przechowywane przez firmę e-file i nie istnieje inna możliwość niż ich odtworzenie z ostatniego poprawnego archiwum danych jakie posiadasz. Dobrym rozwiązaniem jest  przechowywanie danych w „chmurze” Wtedy z pewnością ich nie utracisz, a dodatkowo możesz z nich korzystać na wielu urządzeniach w dowolnej lokalizacji.

Na jakich urządzeniach mogę korzystać z programu?

Program e-pity Płatnika  jest obecnie dostępny w wersji instalacyjnej, pliku wykonywalnego (exe) dla systemów Windows, Mac OS X i  Linux. Szczegółowe dane wymagań technicznych znajdziesz w dziale  Pomocy

Czy muszę wpisywać wszystkie dane do e-pity Płatnika, czy mogę je zaimportować z innych systemów?

Program pozwala na importowanie danych z wcześniej wyeksportowanego pliku XML (format 'e-pityPlatnika.XML'), formatu e-Deklaracji (zgodnego z XSD z crd.gov.pl) lub z własnoręcznie przygotowanego pliku XML w podanym formacie ( dokumentacja techniczna API). Oprócz tego możliwy jest automatyczny import danych z programów: Płatnik, e-Deklaracje, fillUp, Optima, IPS, wcześniejszych wersji aplikacji e-pity. Aby rozpocząć importowanie danych należy kliknąć w Narzędzia -> Importuj dane. W ten sposób nie musisz wpisywać ręcznie danych swoich pracowników lub kontrahentów do 'Aktówki'. Możliwe jest także wczytanie danych z wypełnionych deklaracji.

Jeżeli chciałbyś uzyskać pomoc i wsparcie w zakresie importu danych z systemów komputerowych, których obecnie używasz - napisz do nas: serwis@platnik.e-pity.pl

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w dziale Pomocy.

Czy możliwy jest eksport danych z programu e-pity Płatnika?

Tak. Aby rozpocząć eksportowanie danych należy kliknąć w: Narzędzia -> Eksportuj dane. Należy zaznaczyć na liście formularze i elementy Aktówki, które chcemy eksportować.

Dodatkowo możemy eksportować do pliku XML pojedynczą deklarację - wybierając format XML przy zapisie formularza do pliku/wysyłaniu mailem/eksporcie do GoogleDrive.

Czy możliwa jest integracja z innymi systemami informatycznymi i bazami danych?

Tak. Możesz tego dokonać samodzielnie korzystając z funkcji importu i eksportu danych. Jeżeli chciałbyś dokonać jednak wdrożenia polegającego na stałej replikacji danych e-pity Płatnika z Twoimi systemami informatycznymi, jesteśmy gotowi wykonać taką usługę. Więcej informacji.

W jaki sposób mogę podzielić się sugestiami?

Zalecamy dokonywanie wszelkich zgłoszeń poprzez specjalnie do tego celu przygotowany formularz: https://secure.e-pity.pl/epityPlatnika/zglos-sugestie?type=1, który możesz wywołać z wielu miejsc w samej aplikacji lub na stronach www. Zgłoszenia przy użyciu tego formularza są rejestrowane w naszej bazie i na bieżąco obsługiwane. Ma to bardzo praktyczny charakter, ponieważ system automatycznie przekazuje nam informacje na temat problemu z programem, wersji programu z jakiego korzystasz oraz na jakim systemie operacyjnym pracujesz. Wszystkie te dane przekazane razem ze zgłoszeniem, znacząco ułatwiają nam podjęcie szybkiej reakcji.

Czy proces usuwania programu usuwa również wszystkie dane z programu e-pity Płatnika?

Program posiada automatyczny deinstalator,  który usuwa z komputera samą aplikację, pozostawia jednak pliki z danymi. Jest to zabezpieczenie na wypadek, gdyby ktoś odinstalował program przez przypadek. Jeżeli chcesz jednak na trwałe usunąć wszystkie dane, możesz to zrobić usuwając cały katalog z danymi programu: Moje Dokumenty ->efile ->e-pityPłatnika.

Mam problem, którego nie potrafię rozwiązać. Z kim mogę się skontaktować?

Jeżeli problem nie dotyczy zagadnień merytorycznych i nie wymaga np. doradztwa podatkowego lub prawnego, nasz dział obsługi służy pomocą zarówno użytkownikom darmowej, jak i płatnej formy aplikacji. 

Jesteśmy do Twojej dyspozycji w dni robocze w godzinach od  08:00 do 16:00
tel.: 61 307 17 77, mail: serwis@platnik.e-pity.pl
numer telefonu awaryjnego od 16:00 do 20:00 – tel.: 883 784 626.

Dodatkowo zalecamy dokonywanie wszelkich zgłoszeń poprzez formularz https://secure.e-pity.pl/epityPlatnika/zglos-sugestie?type=1.

Błąd podczas instalacji: "Ten program nie wspiera aktualnie uruchomionej na Twoim komputerze wersji Windows"

Jeśli podczas instalacji pojawia się komunikat „Ten program nie wspiera aktualnie uruchomionej na Twoim komputerze wersji Windows.” najprościej zainstalować wersję niepodpisaną programu:
http://download.e-pity.pl/down/setup_epityPlatnika_not_signed.exe
Jest to problem związany z nieobsługiwaniem przez Windows podpisów SHA2.

Dlaczego na PIT-11 nie wyświetla się nazwa firmy i REGON, tylko imię i nazwisko?

Pole 8 nie zostało wypełnione, gdyż zaznaczono w polu 7 płatnika jako osobę fizyczną. W przypadku firmy kilkuosobowej na deklaracji PIT-11 w 7 punkcie powinno odznaczyć się opcję „płatnik niebędący osobą fizyczną". Pole "płatnik jako osoba fizyczna" zaznacza się jedynie w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej.

Dlaczego nie widzę nazwy firmy na PIT-4R? Pojawia się tylko nazwisko, imię i data urodzenia?

W polu 8 na PIT-4R zostało wpisane imię, nazwisko i data urodzenia, gdyż zaznaczono w polu 7 płatnika jako osobę fizyczną. Gdy w pkt 7 zaznaczy się opcję "płatnik niebędący osobą fizyczną", wówczas na PIT-4R przenoszona jest do pola 8 nazwa firmy i jej REGON. Jeśli natomiast zaznaczy się w pkt 7 "płatnik jako osoba fizyczna", wówczas do pola 8 przenoszone są imię, nazwisko i data urodzenia osoby, która prowadzi tę jednoosobową działalność gospodarczą, prowadzoną przez osobę fizyczną.

Jak zmienić błędnie wprowadzone dane firmy?

Dane wprowadzonej firmy można zmienić w Aktówce. Przy firmie, której dane chcemy zmienić, należy kliknąć na przycisk "Modyfikuj". Otworzy się okno edycji danych i wówczas będzie można zmienić błędne informacje.

Jakie deklaracje muszę podpisywać elektronicznie?

Płatnik będący osobą fizyczną, może wysyłać deklaracje PIT-11, PIT-8C, PIT-40, PIT-8AR, PIT-4R, IFT-1, IFT-3 bez e-podpisu z podaniem kwoty przychodu za poprzedni rok podatkowy.

Płatnik niebędący osobą fizyczną wysyła deklaracje np. PIT-11, PIT-8C, PIT-40, PIT-8AR, PIT-4R przy użyciu podpisu elektronicznego. Jeśli ktoś inny będzie wysyłał deklaracje w imieniu firmy, korzystając z niefirmowego podpisu elektronicznego, musi wówczas posiadać upoważnienie wystawione na druku UPL-1 i złożone przez daną firmę w jej Urzędzie Skarbowym.

Jeżeli nie posiadają Państwo podpisu elektronicznego, nie można wysłać PIT-ów do systemu e-Deklaracje. W takim przypadku trzeba je wydrukować i złożyć w formie papierowej w urzędzie skarbowym.

Jednoczesna wysyłka wielu e-Deklaracji w e-pity Płatnika jest możliwa przy pomocy e-Podpisu. Jeśli e-Deklaracje będą wysyłane przez Płatnika będącego osobą fizyczną, to można będzie wysyłać je również zbiorczo przy użyciu kwoty przychodu.

Zabrakło mi punktów PIT dla kilku osób. Czy jeśli dokupię punkty przez SMS-a program je zsumuje i doda?

Tak. Każdy wprowadzony w programie kod licencji dodaje kolejną liczbę dodatkowych deklaracji PIT. Wszystkie wprowadzone kody sumują się.

Podczas wysyłki elektronicznej program zwrócił mi błąd.

Czy mogę wysłać deklaracje PIT-11 i PIT-4R pracując na systemie MAC lub LINUX?

Niestety w wersji e-pity Płatnika na systemy MAC i LINUX nie jest obsługiwana wysyłka do e-Deklaracji z użyciem podpisu elektronicznego, możliwe jest jedynie wypełnienie i wydrukowanie deklaracji składanych przez Płatników PIT lub wysyłka elektroniczna PITów rocznych (PIT-37, PIT-36 itp.) przy użyciu kwoty autoryzacji (przychodu za 2014 rok).

Czytaj także (FAQ) dla PIT-11 > 

Informacje dotyczące plików cookies:

Nasz serwis korzysta z plików cookies i innych technologii w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies i Innych Technologii. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej.