Help - pomoc do obsługi e-Podpisu w e-pity Płatnika

Na komputerach z systemem Windows program e-pity Płatnika sam rozpoznaje, czy dany certyfikat e-podpisu jest zarejestrowany w systemie danego komputera w zakładce osobistych certyfikatów. Jeśli certyfikat osobisty został zarejestrowany w systemie Windows to w programie w oknie wysyłki pojawi się ten podpis na liście e-podpisów.

Jeśli e-podpis nie wyświetli się na liście podpisów oznacza to, że nie został on zarejestrowany w systemie Windows.

Informacja z jakimi e-podpisami kwalifikowanymi mogą być wysyłane e-Deklaracje i pliki JPK znajduje się na stronie Ministerstwa Finansów Oprogramowanie do podpisu elektronicznego - konfiguracja  

Instalacja i rejestracja podpisu w systemie Windows

Instalujemy oprogramowanie Certum (Asseco) dla swojego systemu – pobieramy pliki instalacyjne programów proCertum CardManager oraz proCertum SmartSign odpowiedne dla naszego systemu i instalujemy http://www.certum.pl/certum/cert,oferta_oprogramowanie_biblioteki.xml

Instalujemy certyfikat na komputerze (w systemie Windows)

Uruchamiamy program proCertum CardManager i klikamy na Czytaj kartę

Przechodzimy do zakładki Profil bezpieczny i klikamy na Rejestruj Certyfikaty.

Certyfikat zostanie zarejestrowany na komputerze w systemie Windows w osobistych certyfikatach.

Konfigurujemy e-podpis do wysyłki do systemu e-Deklaracje. Uruchamiamy program proCertum SmartSign i w Ustawieniach klikamy na zakładkę Podpis i ustawiamy format podpisu XADES, typ podpisu Podpis wewnętrzny oraz funkcję skrótu SHA-256. Poniżej zrzuty jak powinna być ustawiona poprawnie konfiguracja e-podpisu Certum,

Konfiguracja zapamiętywania kodu PIN Jeśli będziemy wysyłać kilka deklaracji zbiorczo w pakietach możemy u Ustawieniach programu proCertum CardManager w zakładce Profil Bezpieczny -> kliknąć na Opcje i wybrać, czy chcemy, aby program pamiętał wpisany PIN



Instalacja certyfikatów NCCert.crt oraz certyfikatów pośrednich dla Windowsa.

Jeżeli podczas wysyłki pojawi się błąd i program e-pity Płatnika poprosi o zainstalowanie certyfikatu NNcert, zainstaluj jeszcze poniższe certyfikaty:

https://www.nccert.pl/files/nccert2016.crt

https://www.nccert.pl/files/nccert.crt

https://www.nccert.pl/files/CERTUM_QCA_2016.crt

https://www.nccert.pl/files/CERTUM_QCA_2014.crt

https://www.nccert.pl/files/CERTUM_QCA_2011.crt 

W razie problemów z instalacją i rejestracją e-podpisu Certum w systemie Windows należy kontaktować się z producentem e-podpisu https://www.certum.pl/pl/cert_kontakt_dane_teleadresowe/

 Instalacja i rejestracja e-podpisu w systemie Windows

Najpierw należy pobrać i zainstalować oprogramowanie do obsługi e-podpisu.

Program można zainstalować z dołączonej do zakupionego zestawu płyty CD (wersja na Windows) lub pobrać ze strony producenta e-podpisu http://www.elektronicznypodpis.pl/informacje/aplikacje/

Pobieramy pliki instalacyjne programów CryptoCard Suite i Szafir odpowiednie dla naszego systemu i instalujemy. o Instalujemy certyfikat na komputerze (w systemie Windows)

Uruchamiamy program Menedżer CryptoCard Suite, wchodzimy w Narzędzia i na dole okna klikamy na Uruchom.

W następnym oknie zaznaczamy opcję Rejestracja certyfikatu w systemie i klikamy Dalej.

Zaznaczamy opcję SetID -> klikamy Dalej

Wyświetli się nasz e-podpis, zaznaczamy go -> klikamy Dalej

Możemy wpisać swoją nazwę pod jaką ma być zainstalowany nasz podpis -> klikamy na Zakończ

Nasz certyfikat zostanie zarejestrowany na komputerze w systemie Windows w osobistych certyfikatach. 

Konfigurujemy e-podpis do wysyłki do systemu e-Deklaracje. Uruchamiamy program Szafir i przechodzimy do zakładki Konfiguracja.

Zaznaczamy Konfiguracja domyślna i klikamy na Zmień

Następnie w zakładce składanie podpisu zaznaczamy w części Format podpisu opcję XADES, a w parametrach podpisu opcje: - zapisz podpisywane dane razem z podpisem - nie koduj danych XML’owych do Base64 - podpis zgodny z e-Deklaracje - rodzaj zobowiązania - bez zobowiązań I zapisujemy dane -> Zapisz

W kolejnym oknie klikamy na Zastosuj

Konfiguracja zapamiętywania kodu PIN Jeśli będziemy wysyłać kilka deklaracji jednocześnie w pakietach możemy u Ustawieniach programu Menedżer CryptoCard Suite w zakładce Konfiguracja zaznaczyć opcję Trwały PIN i wybrać obok z listy tryb pamięci PIN-u czy program ma zapamiętać kod PIN na stałe, czy tylko na określony czas (trzeba podać czas - ile minut) lub na określoną ilość operacji (trzeba podać ilość operacji).

Instalacja certyfikatów NCCert.crt oraz certyfikatów pośrednich dla Windowsa.

Jeżeli podczas wysyłki pojawi się błąd i program e-pity Płatnika poprosi o zainstalowanie certyfikatu NNcert, zainstaluj jeszcze poniższe certyfikaty::

https://www.nccert.pl/files/nccert2016.crt

https://www.nccert.pl/files/nccert.crt

https://www.nccert.pl/files/SZAFIR_QCA_2014.crt 

https://www.nccert.pl/files/SZAFIR_KIR_2011.crt   

W razie problemów z instalacją i rejestracją e-podpisu KIR w systemie Windows należy kontaktować się z producentem e-podpisu https://www.kir.pl/kontakt/formularz-kontaktowy/

Instalacja i rejestracja e-podpisu CenCert w systemie Windows

Pobieramy i instalujemy oprogramowanie do obsługi e-podpisu.
Program można zainstalować z dołączonej do zakupionego zestawu płyty CD (wersja na Windows) lub pobrać ze strony producenta e-podpisu

https://www.cencert.pl/Oprogramowanie PEMHEART/

Pobieramy plik instalacyjny programu PEM-HEART odpowiedni dla naszego systemu i instalujemy.
Aktywujemy kartę przy użyciu kodu PIN Transportowego otrzymanego w mailu od CenCert.
Instalujemy certyfikat na komputerze (w systemie Windows)
W programie PEM-HEART Signature wchodzimy w Ustawienia.

Klikamy w zakładkę Certyfikaty, wczytujemy swój podpis do programu klikając na przycisk Wczytaj, a następnie rejestrujemy go na komputerze przyciskiem Zarejestruj. Program poprosi o wpisanie kodu PIN, po jego wpisaniu nasz certyfikat zostanie zarejestrowany na komputerze w systemie Windows w osobistych certyfikatach.

Konfigurujemy e-podpis do wysyłki do systemu e-Deklaracje. Przechodzimy do zakładki Podpisywanie i konfigurujemy format e-podpisu, wybierając format XADES i typ podpisu Otaczający i zapisujemy.

Konfiguracja zapamiętywania kodu PIN Jeśli będziemy wysyłać kilka deklaracji zbiorczo w pakietach możemy u Ustawieniach programu PEM-HEART Signature w zakładce PIN wybrać czy program ma każdorazowo pytać o nr PIN, czy go zapamiętać na określony czas lub na czas wysyłania wszystkich wysyłanych dokumentów.

Instalacja certyfikatów NCCert.crt oraz certyfikatów pośrednich dla Windowsa.

Jeżeli podczas wysyłki pojawi się błąd i program e-pity Płatnika poprosi o zainstalowanie certyfikatu NNcert, zainstaluj jeszcze poniższe certyfikaty:

https://www.nccert.pl/files/nccert2016.crt

https://www.nccert.pl/files/nccert.crt

https://www.nccert.pl/files/Cencert_QCA_2014.cer

https://www.nccert.pl/files/CenCert_1qca.cer

http://nccert.pl/files/CENCERT%20QCA.cer 

W razie problemów z instalacją i rejestracją e-podpisu CenCert w systemie Windows należy kontaktować się z producentem e-podpisu https://www.cencert.pl/Kontakt/

 Instalacja i rejestracja e-podpisu PWPW / Sigillum w systemie Windows

Instalujemy oprogramowanie PWPW Sign 5 z płyty lub ze strony http://sigillum.pl/pliki_do_pobrania.html 

Pobieramy plik instalacyjny i instalujemy program PWPW Sign 5 oraz CryptoCard Suite wybierając pełną instalację obydwu programów.

Po zainstalowaniu oprogramowania przechodzimy do instalacji certyfikatu na komputerze (w systemie Windows).

Uruchamiamy program Menedżer CryptoCard Suite, wchodzimy w Narzędzia i na dole okna klikamy na Uruchom

W następnym oknie zaznaczamy opcję Rejestracja certyfikatu w systemie i klikamy Dalej.

Zaznaczamy opcję SetID -> klikamy Dalej

Wyświetli się nasz e-podpis, zaznaczamy go -> klikamy Dalej

Możemy wpisać swoją nazwę pod jaką ma być zainstalowany nasz podpis -> klikamy na Zakończ

Nasz certyfikat został zarejestrowany na komputerze w systemie Windows w osobistych certyfikatach.
Teraz konfigurujemy e-podpis do wysyłki do systemu e-Deklaracje.
Na starszej wersji programu "Sigillum Sign 4" klikamy w zakładkę Konfiguracja -> Ustawienia podpisu i:

  • Profil Podpisu wybieramy opcję Dla systemu e-Deklaracje,
  • Sposób zapisu wybieramy Wszystkie podpisy w jednym pliku,
  • zapisujemy klikając na OK.

W nowej wersji programu ‘Podpis elektroniczny PWPW Sign 5’ ustawienia konfiguracji podpisu zmieniamy już podczas podpisywania pliku przy wysyłce z e-podpisem. Aby go skonfigurować wchodzimy w zakładkę Ustawienia, zjeżdżamy do sekcji Ustawienia PKI i zakładamy klikamy w zakładkę Profil podpisu i zakładamy nowy profil wybierając Profil podpisu: 'Użytkownika', Nazwa profilu wpisujemy 'e-Deklaracje SHA-2', Format: XADES, Typ zobowiązania: Brak, Wariant: BES (nie zawiera znacznika czasu), Funkcja skrótu: SHA-256, Typ: Otaczający i klikamy na Ustaw jako domyślny i na dole okna na Zapisz.

Konfiguracja zapamiętywania kodu PIN
Jeśli będziemy wysyłać kilka deklaracji jednocześnie w pakietach możemy u Ustawieniach programu Menedżer CryptoCard Suite w zakładce Konfiguracja zaznaczyć opcję Trwały PIN i wybrać obok z listy tryb pamięci PIN-u czy program ma zapamiętać kod PIN na stałe, czy tylko na określony czas (trzeba podać czas - ile minut) lub na określoną ilość operacji (trzeba podać ilość operacji).

Instalacja certyfikatów NCCert.crt oraz certyfikatów pośrednich dla Windowsa.

Jeżeli podczas wysyłki pojawi się błąd i program e-pity Płatnika poprosi o zainstalowanie certyfikatu NNcert, zainstaluj jeszcze poniższe certyfikaty:

https://www.nccert.pl/files/nccert2016.crt

https://www.nccert.pl/files/nccert.crt

https://www.nccert.pl/files/Sigillum_2012.crt

https://www.nccert.pl/files/PWPW_QCA_2015.crt

W razie problemów z instalacją i rejestracją e-podpisu PWPW / Sigillum w systemie Windows należy kontaktować się z producentem e-podpisu http://sigillum.pl/kontakt.html 

 Instalacja i rejestracja podpisu w systemie Windows

Wchodzimy na stronę https://eurocert.pl w zakładkę Oprogramowanie i klikamy w "Pobierz" przy Instalator dla systemów Windows (7 i nowsze) lub pobieramy plik instalacyjny dla systemów Mac OS X lub LINUX. Przykładowo instalacja dla Windowsa wygląda tak jak poniżej.

Po pobraniu zapisaniu pliku, otwieramy go w celu zainstalowania oprogramowania.

Otworzy się okno instalacji, w którym klikamy Next (Dalej).

Akceptujemy warunki licencji i przechodzimy do dalszej instalacji klikając w Next.

Wybieramy miejsce na dysku lub instalujemy program domyślnie.

Zezwalamy na instalację programu.

Klikamy koniec (Finish).


Na pulpicie pojawi się ikona programu Smart Security Interface.

W kolejnym kroku włóż token /podpis elektroniczny do komputera, następnie uruchom program Smart Security Interface, przejdź do zakładki Rejestruj.

Kliknij w Rejestruj, pojawi się okno dialogowe z informacją:

Kliknij "OK" i zamknij aplikację. Twój certyfikat został zarejestrowany na komputerze w systemie Windows w osobistych certyfikatach.

W kolejnym kroku zainstaluj aplikację, za pomocą której będziesz mógł podpisywać elektronicznie dokumenty.

Na stronie https://eurocert.pl/index.php/oprogramowanie kliknij w Pobierz przy "SecureDoc 2" - aplikacja do składania i weryfikacji podpisu kwalifikowanego.

Pobierze się plik instalacyjny.

Otwórz go i zezwól na instalację, wybierz język instalacji.

Zaakceptuj warunki licencji i kliknij Dalej.

Jeśli chcesz utworzyć skrót na Pulpicie, zaznacz opcję i kliknij Dalej.

Kliknij w Instaluj.

Na Pulpicie pojawi się ikona programu SecureDoc.

Teraz konfigurujemy e-podpis do wysyłki do systemu e-Deklaracje. Uruchamiamy program SecureDoc, klikamy w zakładkę 'Ustawienia i karta' -> Ustawienia -> zakładka Podpisywanie, a następnie ustawiamy wariant podpisu na XADES-BES (nie zawiera znacznika czasu), typ podpisu zmieniamy na Wewnętrzny i funkcję skrótu na SHA-256.

Link do pomocy na stronie eurocert:

https://eurocert.pl/pub/Dokumenty/Instrukcja_instalacji_oprogramowania_EuroCert_1.3_PL.pdf

Po zainstalowaniu powyższych aplikacji, podpis elektroniczny będzie widoczny w programie e-pity Płatnika. W oknie wysyłki będziesz mógł wybrać swój certyfikat z listy.

Instalacja certyfikatów NCCert.crt oraz certyfikatów pośrednich dla Windowsa.

Jeżeli podczas wysyłki pojawi się błąd i program e-pity Płatnika poprosi o zainstalowanie certyfikatu NNcert, zainstaluj jeszcze poniższe certyfikaty:

https://www.nccert.pl/files/nccert2016.crt 

https://www.nccert.pl/files/nccert.crt

https://www.nccert.pl/files/EuroCert_QCA3_2017.crt

W razie problemów z instalacją i rejestracją e-podpisu Eurocert w systemie Windows, należy kontaktować się z producentem e-podpisu

https://eurocert.pl/index.php/kontakt

Jeśli podczas wysyłki z e-podpisem pojawi się komunikat o błędzie e-podpisu np. Error (-214….) lub jeden z poniższych komunikatów:

  • Wystąpił wewnętrzny błąd obsługi łańcucha certyfikatów,
  • Nie można wbudować łańcucha certyfikatów do zaufanego urzędu głównego
    spowodowane jest to najczęściej brakiem zainstalowanych zaufanych głównych urzędów certyfikacji w systemie Windows,

należy przeinstalować certyfikat główny Narodowego Centrum Certyfikacji NCCert oraz certyfikaty pośrednie w Windows dla posiadanego przez nas e-podpisu.

Pobieramy plik certyfikatu ze strony https://www.nccert.pl/files/nccert2016.crt lub https://www.nccert.pl/files/nccert.crt potwierdzając, że chcemy ten plik pobrać.
Na Chrome klikamy na Zachowaj.

 

Na Firefox zaznaczamy Zaufaj temu CA i klikamy na OK.

 

Uruchamiamy pobrany plik.

 

i klikamy na Zainstaluj Certyfikat.

 

W pierwszym oknie Kreatora instalacji klikamy Dalej.

 

W kolejnym oknie zaznaczamy opcję 'Umieść wszystkie certyfikaty w następującym magazynie' i klikamy na 'Przeglądaj'.



Następnie zaznaczamy 'Zaufane główne urzędy certyfikacji', klikamy na OK, a następnie 'Dalej'.

W kolejnym oknie potwierdzamy instalację klikając na 'Zakończ'

 

Pokaże się następujący komunikat:

 

Wybieramy certyfikat pośredni Windowsa odpowiedni dla swojego e-podpisu, pobieramy plik z poniższego linku i uruchamiamy plik instalując certyfikat z domyślnie ustawionymi opcjami instalacji (nic nie zmieniając, tylko klikając Dalej).

Jeśli po przeinstalowaniu certyfikatu głównego narodowego centrum certyfikacji (NCCert) i pośrednich certyfikatów Windows nadal będzie problem z wysyłką w fillUp, być może brakuje jeszcze na tym komputerze certyfikatu autoroothstl dla Windowsa.
Należy pobrać plik z linku http://www.download.windowsupdate.com/msdownload/update/v3/static/trustedr/en/authrootstl.cab następnie uruchomić ten plik (dwa razy kliknąć) i wyodrębnić pliki na Pulpit

Na Pulpicie kliknąć prawym klawiszem na plik: authroot.stl i kliknąć Zainstaluj CTL

Jeśli certyfikat e-podpisu jest poprawnie zarejestrowany w systemie wówczas w osobistych certyfikatach w Windowsie wyświetli się poniższe okno, w którym będzie widoczne imię i nazwisko właściciela e-podpisu, informacja przez kogo został ten podpis wydany oraz do kiedy jest ważny.

W każdej chwili można to sprawdzić klikając w menu Start Windowsa -> Panel Sterowania -> Opcje internetowe ->  zakładka Zawartość -> Certyfikaty -> Osobisty.

Po zaznaczeniu danego certyfikatu i kliknięciu na Wyświetl powinno się pokazać okno z informacjami ogólnymi o tym certyfikacie, w którym będzie widać w dole okna ‘kluczyk’ i komunikat ‘Masz klucz prywatny, który odpowiada temu certyfikatowi.

W zakładce Ścieżka certyfikacji powinno być widoczne t.j. ‘drzewko’ z zainstalowanymi trzema certyfikatami:

  • certyfikatem głównym Narodowego Centrum Certyfikacji NCCert,
  • pośrednim certyfikatem dla danego e-podpisu w Windows,
  • i na końcu z osobistym certyfikatem kwalifikowanym.

W dole okna powinien być widoczny stan certyfikatu z informacją ‘Ten certyfikat jest prawidłowy’.

Jeśli certyfikat e-podpisu ma właśnie taką konfigurację, wówczas program fillUp sam ten e-podpis zaczyta i wyświetli w oknie wysyłki na liście e-podpisów.

Jeśli program fillUp nie widzi e-podpisu lub nie może się połączyć z czytnikiem z kartą kryptograficzną z certyfikatem:

  • prosimy wyjąć i ponownie włożyć kartę do czytnika podpisu elektronicznego,
  • odłączyć czytnik od komputera i ponownie go podłączyć,
  • zrestartować komputer, ponownie uruchomić program fillUp i ponowić operację.

Można spróbować też ponownie zainstalować swój e-podpis oraz sterowniki karty e-podpisu, a następnie ponownie uruchomić komputer.

Czasami mimo poprawnej konfiguracji e-podpisu w systemie, zdarza się, że nie można podpisać elektronicznie e-Deklaracji w programie fillUp. W tym przypadku należy podpisać e-Deklarację za pomocą aplikacji zewnętrznej - dostarczonej przez Państwa dostawcę e-podpisu. Sprawdź jak podpisać e-Deklarację:

Informacje dotyczące plików cookies:

Nasz serwis korzysta z plików cookies i innych technologii w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies i Innych Technologii. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej.